A következő részlet Bodnár Blogjából való, a teljes bejegyzésért kérjük fáradjon oda.

Idézet

IDB

(…)
Múlt hét pénteken megtudtam, hogy mikor lesz ODB küldöttgyűlés, ahol az IDB tisztségekről tartanak majd szavazást.
Hirtelen felindulásból elszántam magamat, arra, hogy jelentkezzek az IDB elnökének tisztjéért. Komolyabb terveim vannak az iskolával kapcsolatban, és én szeretnék is tenni valamit ezek érdekében.
Leginkább szeretném, ha feltámadna a demokrácia az iskolánban. Szajd biztos kiröhög és szánalmasnak tart most.. Szerintem az iskola az életre készít fel. A demokrácia pedig életünk része. Alapértékünk. Ezt érdemes lenne az emberek tudatába juttatni még mielött "felnőnének". Igenis számít a mi a véleményünk, és ennek nem csak illúziónak kell lennie! Az iskola az az intézmény ahol életünk egyik fele folyik, tehát az életünk fölött lehetne egy kis befolyásunk nem?
Az Iskolai Diákbizottság Elnökeként szeretnék majd lehetőséget biztosítani, hogy az életre való felkészülés ne csak a lexikális és a gyakorlati(?) tudás megteremtését jelentse. Az iskola tanulói egy közösséget alkotnak!
Ehhez jönnek ilyen apróságok, hogy az iskola házirendjét a kevésbé ismert Neumann-kódexet //ennek akartam egy linket, de már nem letölthető a suli lapjáról – strange// át kéne dolgozni és legalább szinkronizálni kéne a hatályos jogszabályokkal, bár én az egészet átdolgoznám.
Többek között az IDB-t diákközelibbé tenném, és nem a közvetett hanem a közvetlen választást tartanám helyesnek (az osztályok képviselői helyett az iskola összes tanulójának lenne szavazási lehetősége).
Szeretném, még, hogy a demokratikusság nevében javuljon az információval való ellátotsága a dikákságnak. Ez azt jelenti, hogy egy INFORMATIKAI szakközépiskola weblapján le lehessen tölteni minden szükséges dokumentumot, akármit; távlatilag pedig a jegyek naplózásának digitalizálását, de legalább elektronikus értesítési rendszert… (Pl mi az, hogy nem lehet letölteni semmit a weblapról?)
(…)
Egy megjegyzést hagy tegyek előbb. Az iskola mindig is azt hitte, hogy az életre készít fel. Csakhogy az életed a születésedkor elkezdődött, ideje lenne észrevenni. Az iskola az élet része, nem az élet előzménye. Ilyen értelemben természetesen a rendszer része, és úgy kéne hogy működjön, mint bármi a rendszerben.
 
A rendszer tökéletes, bármilyen hiba emberi. Ezt persze el lehet mondani mindenre. Ilyen értelemben a demokrácia is tökéletes, az emberek eldöntik, hogyan lehetnének a legboldogabbak, kik legyenek azok, akik az ő nevükben szólnak stb. stb. És iylen értelemben tökéletes az abszolutizmus is, a király Isten kegyelméből a nép felett, a népért uralkodik, döntéseinél az emberek boldogságát tartja szem előtt. És az alkotmányos monarchia is tökéletes. És az anarchiában is mindenki a saját boldogságát igazgatja. És így tovább. Ha megnézzük, minden rendszer ugyanolyan jól kéne hogy működjön, és minden rendszer ugyanazon faktor miatt nem működik soha. Az ember miatt.
A demokráciában a többség akarata érvényesül, és ezt a kisebbségnek is el kell fogadnia. Az emberek hülyék és felelőtlenek, nem tudják mi a boldogság, mi van annak a hátterében, amit nekik mondanak, így természetesen a többség nem tudja mit is dönt, nem érdekli, vagy egyszerűen nem látja a következményét.
Az abszolutizmusban egyáltalán nem olyan ember kerül hatalomba, aki biztosan alkalmas, vagy elhivatottságot érez, annak ellenére, hogy úgy nőtt fel, hogy erre nevelték. Már amennyiben valós hatalomba kerül, mivel, újra, az ember nem tisztán jóakaratú, és az úgynevezett érdekei keményen ütközhetnek a másokéval, ezt nem kell megmagyaráznom.
Alkotmányos monarchia: lásd a fenti kettőt együtt…
Az anarchia meg nem rendszer presze, hanem a rendszer hiánya, amely önmagában véve kerülendő, és erősen lekorlátozza a lehetőségeket.
Összességében tehát az első állításom egyrészt igaz, másrészt hamis. Igaz, ha a rendszert az ember elé helyezzük, és a rendszerhez akarjuk igazítani az embert. Ez soha nem fog működni. Hamis, amenniyben figyelembe vesszük, hogy a rendszer nem lehet tökéletes, ha nem veszi figyelelembe az ember sajátosságait, a rendszernek az emberhez kell igazodnia, és kezelnie a szélsőségeit. Ennek alapján tényleg a demokrácia lenne a sok rossz közül a legjobb választás, mivel ezt hivatott elérni. Sajnos a liberális mozgalmak tevékenységei folytán, talán jogosan(?), a mai demokráciában minden állampolgárnak szava van, és egyenlő. Ugye: "Szabadság, Egyenlőség, Testvériség." A gond, hogy alapvetően hiába próbálja a jog az embereket egyenlőként kezelni, az emberek nem egyenlőek, és nem lesznek azok. Úgy gondolom, az általános titkos szavazati jog túl sok. 1948 után bevezették a cenzusos választójogot nálunk, nyugati mintára. Ebben a rendszerben az szavazhatott, akinek vagyona vagy végzettsége volt, azaz volt vesztenivalója, vagy értelmiségi, azaz képes felelős döntésre. Azért állítom egyöntetűen, mert az egyes kivételek természetesen eltörpülnek a demokráciában, és egyértelmű, hogy a többség megfelel a feltételeknek.
 
Most hogy így bő lére eresztettem, térjünk vissza a témához.
Sajnos vagy nem, a diákokat nem érdekli ki védi a milyen érdekeit meg jogait. A Neumann-kódexet persze, át kéne írni, de ennek egyáltalán nem lenne gyakorlati jelentősége, mivel se most se máskor nem veszik figyelembe a diákok a különböző rendszabályokat, és a tanárok se sűrűn tartják szem előtt. Ez leginkább azért van, mert senki sincs tisztába vele, meg egyszerűen figyelmen kívül hagyják. Tisztázni kéne, hogy senkinek nincs semmilyen joga, amíg nem teljesíti a kötelességeit. Ez egy kicsit kellemetlen a diákság nagyhangú kisebbségére nézve, így többnyire teljesen figyelmen kívül hagyják, de a rendszernek pont az a legnagyobb hibája, hogy ezt lehetővé teszi. Sőt.
Erre az extrém példa az élet egy másik területéről: Elkap egy ellenőr egy közlekedési járművön. Megtagadod a büntetést, vagy leszállítást, mert csak. Ahhoz hogy büntetést szabjon ki, szüksége van az adataidra, de neked jogodban áll ezt tőle megtagadni. Persze neki meg jogában áll rendőrt hívni, és addig ott tartani, hogy a rendőr igazoljon, neked meg nincs jogod megtagadni a rendőrtől, ha igazoltat. De jogod van elkérni a rendőr igazolványszámát, és jogod van őt feljelenteni, ha ő történetesen az engedélyed nélkül szolgáltatná ki az adataidat harmadik személynek. Tehát itt van egy patthelyzet, amiből potenciálisan épp bőrrel kerülsz ki, pedig alapvetően kötelességed lett volna jegyet váltani, vagy a bírságot kifizetni. Ezt a hivatalos szervek csak úgy képesek megoldani, ha átlépik a hatáskörüket, kockáztatva a saját helyzetüket, és alapvetően így az ellen menni, amiért vannak, vagyis a rend megőrzéséért.
Hasonló a helyzet a tanárokkal. Se a tanár, se a rendőr nincs ellened, de mindkettőt többnyire fenntartásokkal kezeljük, és gyakran nem vesszük figyelembe, hogy a mi érdekeinket hivatottak szolgálni.
 
Bodnár, ezt az apró elméleti ömlengést azon célból ejtettem meg, hogy illusztráljam a törekvéseid buktatóit, melyek alapvetően pozitívak és támogatandóak, de nem egészen reálisak, kicsit idealizáltak. Ennek ellenére támogatlak a törekvéseidben.
 
A weblap technikai részleteivel pedig egyetértek, nagyon gyér a honlap mind tartalmat, mind kivitelezést figyelembe véve. A héten a barátom tüzetesebben átnézte, véleménye szerint, ugyan az oldal PHPt használ, egyáltalán nem indokolja ezt semmi, mivel a technológiát nem használja ki, valamint a közölt ismeretek gyakran ismétlődnek és felületesek, alapvető szükséges információkat nem lehet kapni a használatából, valamint félkész, nagyon sok része úgymond építés alatt van. Úgy gondolom igazán sajnálatos, hogy egy magát a legjobb számítástechnikai szakközépiskolának valló intézmény ne legyen képes igényes, felhasználóbarát és funkcionális weblapot készíteni magának.
Advertisements